onsdag 25 april 2012

Unntz untzz, delfiner och massa sightseeing!


Hajj, senast vi skrev så satt vi på hostellet precis hemkomna från havet och påväg ner till pubben. Jo jajjemen, Jädrans va bra drag det var I Airlie och den lilla “baren” Phoenix! En klassisk Happy hour hela kvällen-bar där vi skakade rumpa fram till småtimmarna. Trodde först inte det skulle bjudas upp till dans inne i den här lilla hålan men tji fick vi. Just det, glömde säga att det var gratis pizza mellan 21-22 som vi inte oväntat lyckades tajma in också, nice xD.

Vi stannade ytterligare 2 nätter i Airlie efter seglatsen innan vi tog flyget ner till Surfers paradise igen, vi hade lite mer vi ville uträtta där nere =) Vi skulle först stanna hos Greken och hans vänner igen men då vi var påväg dit dök helt plötsligt en morsa upp som satte stopp för vårt boende där den här visiten. Som tur var hade vi träffat två sköna Schweizare som vi visste bodde i city. Givetvis var det helt okej att stanna där några nätter, stor lya med beachview och isch 5 min promenix in till festen. Ja jag ska inte ljuga om att vi festade rätt rejält i Surfers och det ångrar vi inte för attans vilket bra drag det var även här. Förstår nu alla tjejer varför de älskar surfers haha gratis skumpa och inträde nästan överallt. Jag ska dock inte klaga heller då det var 2.50 dollars Corona kvällen till ära. (Jennifer tillägger att inte glömma den manliga brandmans-stripparen som befann sig på baren den ena kvällen!) På torsdagen hamnade vi på ett ställe som heter Melbas och på lördagen slutade vi upp på Shooters. 5 av 5 toasters för båda två! Givetvis var det inte bara fest 24-7, mycket sightseeing, shopping och solning på balkongen stod också på schemat.

Efter Surfers hade vi planerat att ta oss ner till Sydney smidigast möjligt, vi hittade en relocation-car som skulle transporteras från Brisbane till Sydney de dagar vi ville ner, perekt tajming. Jag drog en sväng till Brisbane och hämtade en Campervan, seg manuell låda och en broms som nästan inte tog för fem öre. Måste erkänna det var lite scary att åka själv inne i storstan i rusningstrafik. Men det gick bra den här gången =)
Vi lämnade Swisslyan och surfers i söndags och var framme i Sydney vid 3-tiden i måndags, vi sov som kungar i, den som Jenka kallar, ”mega-bädden” med finsk dialekt. Resan ner var allt annat än händelsefattig, jag körde bl.a. hollywood-style mellan bilarna då jag missade ett rödljus - oops. Som tur var var det inte rusning den här gången. Kvittot på bilen blåste ut genom rutan och jag är skyldig till en roadkill av en wombat. Jag har offrat en halv cheeseburgare åt aussiedjuren så jag är förlåten hoppas jag.

Här nere i Sydney hade vi målet Zsolt i sikte, en ungersk couchsurfer som nu lånar ut ett rum till oss. Han är helt fantastisk på all teknik och har lärt oss fotgrafera, lärt mig allt om audiosystem och berättat komiska historier om andra couchsurfers. Jag berättar någon annan gång om ni vill lyssna ;) Första dagen vi kom ner var vi dock bjudna på ett bbq-birthdayparty i Coogee. Som tur var bodde Zsolt i Coogee och han var ju inte blyg på några kalla han heller. Födelsekalaset slutade uppe på en thailändskt inredd balkong med dussintal frozen lemoncello-shots och hemgjorda korvar med hengjord rosa ”barbie-doll sauce”. Faktiskt jäkligt mums.

Det här blogginlägget kanske framhäver lite väl mycket fest, det är delvis sant men vi har även fått se många andra efterlängtade saker också. Igår till exempel gick vi längs havet och hängde på Bondi beach på förmiddagen, sen var vi inne på sightseeing med Zsolt där han visade oss i stort sett hela Sydney.  Idag såg vi delfiner live för första gången, åt himmelsk mexikansk mat, stekte på stranden och jag har lärt Jenka massa småländska uttryck. Rolig relaxationdag men nu kan jag nog lova full rulle i kinnekulle på alla plan här i Sydney fram till fredag då vi drar till NZ. Auf wiedersehen //Veepz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar