onsdag 30 maj 2012

Fiji-time!

All inclusive och paradisstränder tagna ur resemagasin!

Efter att ha haft ett fullspäckat schema ända från resstart, i Australien och NZ, har vi kommit till Fiji som verkligen har levererat Fijitime och avkoppling till fullo hittills. Vi har varit här lite mer än en vecka och har 3 nätter kvar innan USA. Jag blir väldigt förvånad om man någonsin har haft lägre puls under en resa än vad vi har nu.

När vi först kom till Fiji stannade vi på huvudön och Nadi 2 nätter, vi var inne i stan på musikfestival och åt localfood med händerna. Nja sådär fräscht med ”man tar seden dit man kommer”. Vi hade redan bestämt oss för att ta oss ut till småöarna men efter lite research och med hjälp av en gammal locallady så hade vi till slut bokat 3 olika resorts all inclusive i Ö-gruppen Yasawas.

Vi åkte tidigt från hostellet i Nadi ut till färjan som tog oss upp till första stoppet Manta ray Island. Japp då var man mitt inne i resemagasinet direkt, snorklingen var som att hoppa ner i ett överexponerat akvarium och buffématen resulterade i många härliga carbcomas på beachen. Vi fick lära oss allt man behöver när det gäller att överleva på en palm och kokosnötter. På kvällarna var det crabracing, limbotävling etc. Lyssna nu!!! Jag, den otroligt stele ishockeyspelaren Victor Petersson, vann limbotävlingen över alla på resorten. 2 cocktails som belöning =)!

Efter 3 nätter på manta ray hoppade vi på båten upp till nästa Ö som visade sig vara Blue lagoon, platsen där första blue lagoon-filmen utspelade sig. Vattnet var kristallklart och i alla möjliga nyanser av blått och grönt. Helt klart det vackraste vatten jag någonsin snorklat eller bara legat och flytit i. Vi togs emot av en stor fijiansk 20-mannakör som hälsade oss välkomna och på kvällen välkomnades vi även med en kavaceremoni. (Kava är rotdryck som alla dricker, maler ner en rot i vanligt vatten. Det smakar och ser ut som smutsigt dagvatten men intressant haha) En daglig ritual de hade men de gjorde ändå att vi kände oss speciellt välkomna till deras paradis, ordet paradis är heller inget jag skäms över att använda här för jag förstår nu definitivt varför alla skriver det i resebroshyrerna.  Att ligga i hängmattan, läsa en bra bok, sippa på en paraplydrink eller en kall öl och samtidigt ha en episkt utsikt är ett riktigt life is good-moment. På den här ön var det också aktiviteter på kvällen, fijis version av survivor som innebar eldshow, snäckkastning, kokosnötknickning, sköldpaddepussel och lite quiz. Socialt och väldigt trevligt. Vi stannade här 4 nätter, låg mestadels på stranden, snorklade, flöt omkring i vattnet, drack cocktaills och paddlade kayak. En liten hike på ön, en fisketur med lokala snubbar, ett teaparty med roti och inte minst ett besök i kyrkan i öns ursprungsby hann vi även med innan vi skulle åka söderut igen mot vår sista ö. Kändes tungt att lämna hängmattan det här stället men absolut ett ställe att återvända till när livsbatterierna behöver en recharge.

Sista ö-stoppet heter Bounty och är en liten ö som du kan snorkla runt på lite mer än en timme, revhajarna jagar vid stranden och sköldpaddorna chillar rundor bland korallerna. Nu bor vi i vår egen bungalow precis vid stranden, jennifer ligger och läser bok i hängmattan och jag passar på att fixa lite datagrejer innan vi åker in mot Nadi imorgon igen. Bounty är en perfekt avslutning på Fijiäventyret, ingen lyxmat men buffé som gör en proppmätt, pratglad och inspirerande personal, väldigt mysig atmosfär med relativ gammal personal och klarblå himmel som vanligt. Vi har haft strålande sol alla dagar utom den första i Nadi då det regnade och den research som resulterade i valda öar har gjort upplevelsen från Fiji till 5 av 5 toaosters utan tvekan!

På lördag åker vi till LA California och startar ett nytt kapitel på vår resa igen. Vinaka makalevu Fiji for this time // limbomään